ads
0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

برای مشاهده لیست علاقه مندی ها وارد شوید!

مشاهده محصولات فروشگاه

تفاوت CMYK و RGB در رنگ بندی

دسته بندی :وبلاگ phototarh2 1469

CMYK چیست؟

مُد یا رنگ‌بندی CMYK که به آن مُد چهاررنگ هم گفته می‌شود از حروف چهار رنگ اصلی Cyan (آبی)، Magenta (قرمز)، Yellow (زرد) و Black (مشکی) برگرفته شده است.

مُد CMYK در صنعت چاپ و تقریبا در هر جای دیگری استفاده می‌شود که قرار است رنگ‌ها به صورت فیزیکی بر روی کاغذ یا هر چیز دیگری تظاهر یابند.

در صنعت چاپ، رنگ‌های مختلف با مُد CMYK و از مخلوط کردن چهار رنگ آبی، قرمز، زرد و مشکی ساخته می‌شوند. چون در این مُد، رنگ‌ها به صورت فیزیکی مخلوط و ساخته می‌شوند، بنابراین در تنوع و تعداد رنگ‌هایی که می‌توان از ترکیب چهار رنگ اصلی ساخت محدودیت‌هایی وجود دارد.

 

RGB چیست؟

مُد یا رنگ‌بندی RGB از حروف اول سه رنگ Red (قرمز)، Green (سبز)، Blue (آبی) برگرفته شده است. مُد RGB بیشتر در نمایشگرها و رایانه‌هایی با صفحه نمایش‌های LCD، LED یا CRT استفاده می‌شود؛ یعنی در مواقعی که لازم نیست تصویر یا طراحی ما بر روی کاغذ یا به صورت فیزیکی چاپ شود.

به طور کلی انواع رنگ‌های مختلفی که ما می‌شناسیم در حقیقت از ترکیب چند رنگ اصلی با نسبت‌های متفاوت به دست می‌آیند، ولی در رایانه‌ها، تلویزیون‌ها و سایر نمایشگرهای الکترونیکی رنگ‌های مختلف با مُد RGB و از ترکیب سه رنگ قرمز، سبز و آبی ساخته می‌شوند.

برای ساخت این رنگ‌ها برخلاف حالت CMYK، دیگر نیازی نیست رنگ‌ها به صورت فیزیکی با هم مخلوط شوند، بلکه توسط نمایشگرها ساخته شده و در مقابل چشم ببیننده نمایش داده می‌شوند، بنابراین این امکان وجود دارد که میلیون‌ها رنگ با تفاوت‌های جزئی نسبت به هم ساخته شوند.

 

تفاوت CMYK و RGB

شاید تجربه کرده باشید که وقتی فایلی برای چاپ به چاپخانه‌ سپرده شده، طرح چاپ شده از نظر رنگی با آنچه شما در صفحه رایانه خود دیده‌اید کمی تفاوت داشته است. این تفاوت به دلیل اشتباه چاپخانه یا کیفیت پایین چاپ آن به وجود نیامده است. دلیل اصلی این مسئله تفاوت سَبک یا مُد رنگی است که رایانه شما برای نمایش رنگ‌ها بر روی صفحه نمایش و همچنین چاپخانه برای ساخت رنگ‌ها جهت چاپ بر روی کاغذ استفاده می‌کند.
رایانه شما برای ساخت رنگ‌های مختلفی که در تصاویر وجود دارند سه رنگ قرمز (Red)، سبز (Green) و آبی (Blue) را با هم ترکیب می‌کند تا هزاران هزار رنگ متنوع را تولید کند که این روش را مُد رنگی RGB می‌نامند. اما در چاپگرها و به طور کلی در صنعت چاپ از روش دیگری برای تولید رنگ‌های مختلف استفاده می‌شود که طی آن هر رنگی از ترکیب چهار رنگی اصلی آبی (Cyan)، قرمز (Magenta)، زرد (Yellow) و مشکی (Black) ساخته می‌شود.

به دلیل محدودیت‌های فیزیکی در ترکیب کردن رنگ‌ها و در نسبت ترکیب، تعداد رنگ‌‌های حاصل از مُد CMYK کمتر از رنگ‌‌های حاصل از مُد RGB است و به همین دلیل برخی رنگ‌‌هایی را که در تصاویر طراحی شده بر اساس مُد RGB وجود دارند نمی توان به طور کاملا دقیق در چاپ مبتنی بر مُد CMYK ایجاد کرد و به همین خاطر است که امکان دارد آنچه از فایل تصویری خود بر صفحۀ رایانه دیده‌اید با آنچه در عمل چاپ شده است تفاوت‌‌هایی داشته باشد.

phototarh2

راه آسان‌تری برای ارتباط با کاربران‌مان پیدا کرده‌ایم :) عضویت در کانال

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

  • چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه:
0